http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Airborne/2013/Hobgoblin%20Frame.jpg

Zwiad lotniczy zaraportował koncentrację 29-ego regimentu komandosów artylerii lekkiej. Tym razem nie mamy co liczyć na brak ofiar, ponieważ przeciwnik dysponuje wsparciem w postaci najnowszej broni sztywnej i całkowicie zawieszonej.

Michał Śmieszek

Wojsko się zbroi. Społeczeństwa się zbroją. Zbroi się Airborn. Amerykańska firma do tej pory nie dysponowała specjalistycznym sprzętem na dużym kole. W ofercie były całkiem interesujące dwa modele: Goblin i Guardian, o których traktowałem w ubiegłym roku. Przypomnę, że to co wyróżnia Airborn z pośród wielu innych na amerykańskiej ziemi, to chęć zaspokojenia pragnień mniej zamożnej części społeczeństwa. Shortly sying, Airborn to trochę taki nasz Mbike lub Kross. Tanio, ale przyzwoicie, a nawet ciekawie i z pomysłem.

Najwyraźniej chłopaki dobrze sobie radzą, skoro postanowili zainwestować w "nowe" technologie, albo inaczej - odświeżyć bieżącą kolekcję. Poza tym pragnienia klientów wyraźnie wskazywały na całkowicie zawieszonego 29era, którego nie było i nie było. No ale mamy już prawie 2013. Pierwsze przecieki pojawiły się latem - na fejsie ktoś puścił fotkę z jaką gołą alu ramą z dwoma sprężynami, gdzie indziej ktoś inny napisał jednoznaczny komentarz.

Nie będę dłużej trzymał w niepewności (inaczej się zdenerwujecie i klikniecie tam, gdzie nie trzeba). W sprzedaży jest już najnowsze dziecko - HOBGOBLIN.

Hobgoblin Frame

Maszyna została zakwalifikowana do kręgu XC, choć myślę, że bliżej jej do kategorii "Trail". Co prawda 100mm skoku z tyłu i z przodu, oraz geometria nie wskazują, aby na tym rowerze można było szaleć do woli, jednak często pozory mylą. Trzeba przyznać, że projektantom udało się pogodzić co najmniej dwie rzeczy: względną prostotę oraz oryginalny jej niebanalny wygląd. To nie jest sprzęt jakich miliony można spotkać na ulicach i w parkach, ale też nie taki, który jest dziełem Michała Anioła.

Ramę wyspawano z cieniowanego AL7005. Postarano się przy tym zawrzeć jak najwięcej elementów świadczących o aktualnych trendach. Na pokładzie znajdziecie chowane w ramę linki i pancerze przerzutek, suport Press-Fit BB30, powiększoną główkę, bezpośrednie mocowanie przedniej przerzutki wymuszone przez konstrukcję zawieszenia. No właśnie, gdzie ja to widziałem...Już wiem, ale nie powiem!

Hobgoblin BB1Hobgoblin BB

Hobgoblin_1

Dla tych, co nie czytają wszystkich moich wypocin podpowiem, że to kolejna wersja z "pływającym" damperem zawieszonym wyłącznie na dwóch ruchomych elementach: górnym łączniku i dolnymi rurkami wahacza. Całość porusza się wewnątrz drążonej rury podsiodłowej. Tak specyficzne zamocowanie dampera powoduje w fazie ugięcia jednoczesną kompresję od góry i od dołu, co zapewnia zwiększenie czułości i elastyczności zawieszenia. W konsekwencji jadący niemal nie odczuwa niepożądanego naprężenia łańcucha w trakcie przejazdu przez przeszkody oraz hamowania, a zawieszenie nadal pozostaje aktywne. Z kolei zoptymalizowane położenie punktów obrotu znacznie ogranicza pompowanie i sprawia, że układ jest wyjątkowo sztywny i efektywny. Jedna firma z Waterloo nazwała podobny układ "Full Floater, druga z drugiego końca świata "Floating Shock Suspension". A Airborn? Tu jest tajne przez poufne, ale to w końcu komandosi. Im nie wolno obnosić się z pagonami. Nie kombinowano z geometrią - postawiono na sprawdzone wartości:

Geo Bike

A Frame Size 15" 17" 19" 21"
B Actual Top Tube Length (cm) 55.5 57.2 59.0 61.2
C Effective Top Tube Length (cm) 58.0 60.0 62.0 64.0
D Seat Tube Angle (with sagged fork ) 74° 74° 74° 74°
E Head Tube Angle (with sagged fork) 71° 71° 71° 71°
F Head Tube Length 106mm 115mm 125mm 135mm
G Fork Offset 45mm 45mm 45mm 45mm
H Chain Stay Length (cm) 45 45 45 45
I Wheel Base (cm) 110.7 112.7 114.7 116.7
  Crank Length 175mm 175mm 175mm 175mm
  Bar Width 640mm 640mm 640mm 640mm
  Stem Length 90mm 105mm 105mm 120mm

Tym razem amerykanie odeszli od pięknego zielonego koloru. Hobgoblin występuje w przyrodzie w dwóch odmianach: stonowanym granacie i agresywnej pomarańczy. Do wyboru mamy aż cztery rozmiary: 15/17/19/21". Najważniejsza sprawa...możecie kupić samą ramę za jedyne 879.95 USD + koszty transportu i cło, lub też gotowy rower za 1749.95 USD.

Hobgoblin2

Warto zastanowić się nad opcją #2. W komplecie otrzymacie duet amortyzatorów Rock Shox - z przodu Reba RL 100mm, na rufie zaś Monarch. Ponadto Airborn serwuje pełną grupę SRAM X7 2x10sp, koła na obręczach WTB Speed Disc i19  i piastach KT obutych w gumowe kapcie Geax Aka 2.2", siodełko Selle San Marco Ponza Power oraz hamulce Avid Elixir 3. Reszta to już budżetowe komponenty sygnowane logiem własnym.

Ale to nie wszystko! Panowie z Airborn pokazali nie tylko jedną, nową ramę. Odświeżyli także sympatycznego Goblina, czyli sztywno ogonowy jednoślad XC. Stary Goblin jest nadal w sprzedaży, w związku z czym nowszą rewizję nazwano po prostu "NEW GOBLIN". Co różni stare od nowego? Otóż wysłuchano niektórych dobrych rad i wstawiono główkę "tapered", celem usztywnienia frontu i zwiększenia precyzji prowadzenia. Secundo, zwiększono prześwit między tylnymi widełkami - teraz spokojnie można wcisnąć tam oponę 2.3". No i po trzecie, zoptymalizowano geometrię pod 100mm skoku amortyzatora (poprzednio 80mm)

Goblin_2

Goblin

Wreszcie, nie zapomniano o pięknych damach kochających duże koło (jak na przykład nasza Dorota), ale o drobnym wzroście. Rama w rozmiarze 16" ma znacznie zwiększony przekrok dzięki podgięciu górnej rury w okolicy rury podsiodłowej. Prosto i elegancko!.

Goblin Small

Goblin HTGoblin TT

Goblin już rok temu był atrakcyjną propozycją. Na szczęście nic się nie zmieni! Za 1200 USD staniesz się, człowieku - man, właścicielem roweru uzbrojonego w: Rebę RL, kompletny napęd SRAM X7 2x1, hamulce Avid Elixir, koła WTB Speed Disc i23 oraz opony Geax Aka. Moim zdaniem, to bardzo dobry deal. Ciekaw jestem ile kosztuje sprowadzenie jednej sztuki do Polska, bowiem istnieje cień szansy, że jeden z "cichociemnych" zostanie zrzucony celem odbycia testów.

(Info & photo: www.Airbornbicycles.com)

 

*********************************

AIRBORN - NOW ON TWO SPRINGS

Air reconnaissance reported the concentration of the 29th commando regiment light artillery. This time abondon hope - there will be a lot of casualties. The opponent has the support of the latest  rigid  and “fully suspended” weapons.

Michal Smieszek

Military gets new armament. Society arms and so does Airborn. The American company has so far had no special equipment regarding big wheels.  Even though the offer was quite interesting – there were only two 29 inch hardtails: The Goblin and theGuardian, on which I have written-up last year. But let me just say that what distinguishes Airborn from among the many others on American continent, is the will to satisfy the needs of the less well-off society. Shortly saying, Airborn is just like Polish “Mbike” or “Kross”. Relatively cheap, but decent, and with positive ideas.

Apparently guys from Airborn are doing well as they decided to invest in a "new" technologies, or otherwise - refresh the current collection. In addition, customers clearly indicated what they want: a 29er fully, which in fact was long awaited. And finally we have almost 2013. However, the first leaks appeared in the summer – mainly on Facebook. We could see a raw aluminum frame with two springs and some teasing comments.

Alright! I will no longer keep you all in the dark (and if I do, then you might get upset and click to some other webpage). So, there it is! Now on sale - the latest airborne child - Hobgoblin.

The machine has been qualified to the XC group, but I think it is closer to the "Trail" category. Even though, 100mm of travel in front and rear, and the geometry do not show that you can attend RedBull Rampage, I am almost sure that Hobgoblin can be easily tuned for more hardcore action. Admittedly, the designers managed to combine at least two things: the relative simplicity and the original appearance. This is not one of the thousand of bikes that can be found on the streets and in parks, but still not one that is the work of Michelangelo. And God bless us for that!

The frame has been built from butted AL7005. And the makers did their best to include as many elements of the current trends. On board you will find hidden derailleurs cables, BB30 Press-Fit bottom bracket, tapered head, direct mount type front derailleur (forced by the design of the suspension). Oh well… springs – I am having a deja vu... where have I seen it? Got it, but I will not tell! Just a little clue - an Italian – Bulgarian co-operation…

For those who do not read all my scribbles, I give a hint that it is the next version of "floating" damper attached to only two moving elements: the upper and lower arm. The whole moves inside the hollow seat tube.  The specific attachment of this shock causes compression of the shock absorber from both directions simultaneously,  which in turn provides an increase in sensitivity and the flexibility of the suspension. As a result, rider almost does not feel unwanted chain tension while passing through obstacles or braking, and suspension is still active. The optimized position of the pivot points significantly reduces pumping and makes the system extremely stiff and effective. One company with a similar system from Waterloo calls such design "Full Floater,  and there is another one from “the other end of the world" who names it “Floating Shock Suspension”. And what about Airborn? Well, it is still “top secret”,  but they are like Delta Force and MiB in one. Never mind the names….

Airborn engineers have used a proven geometry – it is built on the solid values

A Frame Size 15" 17" 19" 21"
B Actual Top Tube Length (cm) 55.5 57.2 59.0 61.2
C Effective Top Tube Length (cm) 58.0 60.0 62.0 64.0
D Seat Tube Angle (with sagged fork ) 74° 74° 74° 74°
E Head Tube Angle (with sagged fork) 71° 71° 71° 71°
F Head Tube Length 106mm 115mm 125mm 135mm
G Fork Offset 45mm 45mm 45mm 45mm
H Chain Stay Length (cm) 45 45 45 45
I Wheel Base (cm) 110.7 112.7 114.7 116.7
  Crank Length 175mm 175mm 175mm 175mm
  Bar Width 640mm 640mm 640mm 640mm
  Stem Length 90mm 105mm 105mm 120mm

It seems that this time the Americans have abandoned a nice green color. Hobgoblin occurs in nature in two varieties: a gentle dark blue and aggressive orange. We can choose from as many as four sizes: 15/17/19/21". The most important thing here - you can buy just a frameset, for only 879.95 USD + shipment and tax, or fully assembled bike for 1749.95USD.

It is worth considering the option # 2. The owner will receive a Rock Shox duet  - Reba RL 100mm and Monarch RL. In addition, Airborn serves full SRAM X7 group (2x10sp), wheels built of WTB Speed ​​Disc i23 rims and KT hubs and armored with rubber Aka 2.2 " slippers from Geax. A bit of comfort will be offered by Selle San Marco Ponza Power saddle and braking power will come from Avid Elixir brakes. The rest are the budget components signed with company’s own logo.

But that's not all! Gentlemen of Airborn showed not only one new fully frame & bike.  Lucky for us all they also refreshed sympathetic Goblin -  an XC hardtail. Old Goblin is still on sale, so a new revision was called simply "NEW GOBLIN". What separates the old from the new? Well, guys from Airborn are a good listeners of their customers’ advices and so implemented "tapered" head to stiffen the front and increase the steering precision. Secondly, they increased rear tire clearance - now you can easily push the tire 2.3 there. And thirdly, geometry is now optimized geometry to meet  100mm of travel (previously 80mm)

Finally, gentlemen from Airborn did not forget about the beautiful ladies who love a big wheels (like our team colleague Dorothy), but aren’t as tall as guys are. 16 inch frame has now bended top tube that provides extra room. Simply and elegantly!

Goblin a year ago was an attractive proposition. Fortunately, nothing will change in 2013! For $ 1200 you will get a bike armed with  Reba RL, complete SRAM X7 2x10 drivetrain, Avid Elixir brakes, WTB Speed ​​Disc I23 wheels and Aka Geax tires. A very good deal in my opinion. I wonder how much it would costs to bring one piece to Poland. To be honest I hope that one of the “Airborn” troops might get dropped one day to undergo severe tests in our Polish conditions.